tirsdag 12. april 2011

Lokkemenn?

I BA står det: 

«OBS for en rød varebil... Har forsøkt å lokke barn inn i bilen. Om du vet hvem det kan være, kontakt Askøy lensmannskontor! Spre gjerne videre på siden din, for dette skal våre barn ikke utsettes for.»
Meldingen har dukket opp en rekke steder de siste dagene på Facebook. Det skriver Askøyværingen
– Det er ikke uvanlig at vi får meldinger om slike hendelser, sier lensmann Odd Dale ved Askøy lensmannskontor.
Politiet har ikke fått noen andre tips i saken enn det som har stått på Facebook.
Han advarer Askøybeboere om å la frykten at overhånd.
– Av og til dreier det seg bare om voksne som vil gjøre en god gjerning og la barna slippe å gå hjem i dårlig vær, sier han til AV.
Dale forteller til avisen at han bare for noen dager siden selv tilbød skyss til noen unge gutter.
– De takket høflig nei, fordi mamma hadde sagt at de ikke hadde lov til å sitte på med menn. Også lensmannen kan være skummel, om han sitter i en bil og ikke går.
Han oppfordrer foreldre til å gi barna et nyansert bilde og ikke la dem tro at alle vennlige menn i bil er lokkemenn
Så tenker jeg med meg selv, Hallo!? Politimannen stopper og tilbyr skyss til unge gutter? Er det mulig? Men så tenker jeg med meg selv, hvorfor er det sånn at vi må printe inn i hodene på våre barn at de ALDRI, NEVERNEVEREVER, kan sitte på med andre mennesker, passe seg for gudoghvermann? Det er faktisk ganske trist at det må være sånn! Snille Odd Dale ville bare gjøre en god gjerning, sørge for at guttene kom seg trygt hjem, og ikke gjennomvåt og blåfrossen. Hvorfor kan vi ikke bo og leve i et slikt samfunn hvor dette er helt trygt? Men nå er det dessverre sånn at det finnes noen syke, syke mennesker der ute. Og disse syke, syke menneskene finnes ikke bare i tv-serier som Criminal Minds o.l. Jeg håper jo at de sakene de har i CM aldri kunne skjedd her i trygge, lille Norge, men hvem vet? 
Så derfor må jeg dessverre fortsette å prate med barna mine om hvordan forholde seg til ukjente menn (og kvinner), som stopper opp og prøver å lokke de med seg inn i bilen sin. Og bare håpe at jeg kan gi nok kjærlighet og trygghet og godhet til mine barn, sånn at de kan bli gode mennesker og bli del av et trygt og godt samfunn i fremtiden!
Ellers vil jeg bare oppfordre til å se opp for en rød varebil med reg. BR!

1 kommentar:

  1. !!!!! enig med du!!!!! Tror ikke barn VET hvem Odd Dale er......og hvem som helst kan kle seg ut som en politimann....eg kommer iallefall til å fortsette å printe inn i hodet på de at de IKKE skal gå inn i en femmed bil.. da får de heller bli våt........ og vente til mamsen kommer!!!

    SvarSlett