onsdag 8. juni 2011

STOR forandring!

Jeg har blitt medlem av Norske interiørblogger denne uken, under avdeling Husbygging, og det synes jo jeg er litt stas. Tenkte jeg nå skulle vise litt hva vi holder på med, med huset vårt.


Her er huset vårt sånn det så ut når det var helt nytt, vi flyttet vel inn i oktober/november 2005, men dette bildet er nok ikke tatt før vår/sommer 2006. Da vi fikk vårt første barn i 2004, var vi så heldig å bli tilbudt å kjøpe denne tomten til en relativt liten penge og slo såklart til på det! Hele prosessen med å finne et hus var egentlig ganske vanskelig, vi hadde et MEGET stramt budsjett, samtidig som vi måtte bygge ett hus som vi ville bo i for resten av livet. Vi landet altså på dette huset fra Florvaag Bruk, som egentlig er et hus på et plan, men som vi fikk ordnet loft på. Loftet har aldri blitt innredet, det er ikke lagt gulv oppe engang. Vi har liksom hele tiden visst at dette er et hus vi må bygge på med tiden for at vi skal kunne få det sånn som vi egentlig vil ha det. Huset er forsåvidt grei størrelse på, 1 etasje inneholder kjøkken, stue, 3 soverom, bad, vaskerom og gang. Men når vi nå har fått 3 barn så merker vi at kjøkkenet er for lite, det er ganske trasig med bare 1 bad, vi har ett soverom for lite, gangen er for liten osv, osv... Så da ble løsningen at vi endelig skal bygge på og begynne å få det slik som vi vil ha det!



Her har byggingen begynt, garasjen er forsåvidt ferdig, vi mangler bare terrasse med gjerde oppå og terrassedør som skal føre oss inn i loftstuen. 


Store fremskritt for hver dag som går, og det gleder mine øyne stort!


Med dette nybygget vil vi forlenge kjøkkenet, vaskerommet og
 få ny yttergang i første etasje, og oppe vil det bli ett bad og ett rom som vi
ikke helt hva skal inneholde ennå ;-) 
Dette bildet er tatt i dag, og jeg er nå ferdig med andre malingsstrøk på garasjen. Første gang vi malte huset ble det en lys, lys grå farge på kledningen, med grått rundt vinduene. Nå vil jeg ha hvitt hus med hvitt rundt vinduene. Så derfor skal hele huset altså males i løpet av denne sommeren. Wohooo!!! De sier  i malingsbutikkene at man ikke bør male huset med fargen Hvit, men jeg er ikke så veldig begeistret for Eggehvit som de anbefaler. Jeg synes liksom det er for mye gult i det. Så sammen med den snille damen i maleforretningen fant vi en maling som heter Klassisk Hvit som jeg gikk for, og den er jeg veldig fornøyd med sålangt!


Dette bildet er også tatt idag, inne i garasjen. Vinduet er inn til stuen og ble fjernet og tettet igjen ca 2 timer etter at dette bildet ble tatt.

Fortsettelse følger, hele taket skal løftes på fremsiden av huset også, så stikk innom igjen om ikke så lenge :-)

8 kommentarer:

  1. Hvilke taksten skal dere legge?

    SvarSlett
  2. Hei, Jan Petter, så kjekt at du er innom bloggen min! Vi skal ha helt svart takstein, ikke glasert. Også svart beslag rundt pipen. Kommer til å bli så fint! Hvorfor lurer du?

    SvarSlett
  3. Gratulerer med medlemskap =)

    SvarSlett
  4. Steike for en forskjell!! Veldig kjekt å følge dere og byggingen!!

    SvarSlett
  5. Ja, ikke sant, Veronica, kjempe stor forandring. Gøy!

    SvarSlett
  6. Grattis så mye , og velkommen i klubben for interiørbloggere:)

    Dere får det knallbra.

    SvarSlett
  7. Takk, Vigleik. Kjempefin blogg du har, jeg kommer nok til å titte innom med jevne mellomrom :-)

    SvarSlett